Kansalliskirjasto, opetus- ja kulttuuriministeriö, CSC – tieteen tietotekniikan keskus ja Digime-yhteistyöverkosto järjestävät jälleen koko KAM-sektorille yhteisen Digime2026-seminaari: AImo annos kulttuuriperintöä Oodissa ja etäyhteydellä ke 7.10.2026.
Ohjelma
Ohjelma täydentyy lokakuuhun saakka
klo 9.30–10.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
klo 10.00–10.05 Tervetuloa
klo 10.05–10.35 Tekoäly – EU-taso GLAM-sektorilla
klo 10.35–11.00 Tekoälyn kestävä käyttö
klo 11.00–11.10 TAUKO
klo 11.10–12.00 Ajankohtaista tekoälystä eri sektoreilta
Yleisten kirjastojen valtakunnallinen tekoälyosaamisen kehittämishanke
Kansallisarkiston tekoälypanostukset
Museoviraston Sitra-hanke
klo 12.00–13.00 Lounastauko (omakustanteinen)
klo 13.00–14.00 Paneeli: Tekoäly ja kulttuuriperintö – muutos ja mahdollisuudet
klo 14.00–14.20 Kahvitauko
Tietoiskut, ajankohtaista
klo 14.20–14.35 Standardisalkun päivitys
klo 14.35–14.50 EOSCin Suomen noodi
klo 14.50–15.05 Eden- ja Fidelis–EU-hankkeet Suomen kontekstissa
klo 15.05–15.20 Keskustelevat kuvat (IIIF) -hankkeen opit/kokemukset/jatko
klo 15.25–15.30 Loppusanat
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen avataan syyskuussa. Voi jo nyt klikata tapahtuman kalenteriisi ”Lisää kalenteriin” -painikkeesta.
Lue viime vuoden seminaarista täältä.

