PAS-palveluiden laaturaportti 2019
PAS-palvelut julkaisee vuosittain laaturaportin ja se on kokonaisuudessaan luettavissa digitalpreservation.fi-sivustolla. Raportissa kuvataan PAS-palveluiden tuottamisen merkittävimmät kohokohdat vuonna 2019 ja PAS-palveluita hyödyntävät organisaatiot. Lisäksi raportissa esitellään PAS-palveluiden ylläpidon päätavoitteet.
Raportti sisältää muun muassa tietoa aineistokertymästä vuodelta 2019, yhteenvedon PAS-palvelun valvonnasta ja säilytyksessä olevaan aineistoon vuoden aikana kohdistuneet laatupoikkeamat.
PAS-palveluiden vuosi 2019
PAS-palveluilla tarkoitetaan kulttuuriperintöaineistojen ja tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilyttämiseen tuotettuja palveluita yhdessä. PAS-palvelut ovat jatkuvasti kehittyviä palveluita ja niiden kehittämistä jatketaan läheisessä yhteistyössä hyödyntävien organisaatioiden kanssa. Tavoitteena on, että Kulttuuriperintö-PAS-palvelussa merkittävimmät digitoidut ja alkujaan digitaaliset kulttuuriperintöaineistot säilyvät myös tuleville sukupolville ja että niiden pitkäaikainen hyödyntäminen on mahdollista. Vastaavasti tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilyttämiseen tuotettu Fairdata PAS-palvelu varmistaa digitaalisten tutkimusaineistojen saatavuuden ja pitkäaikaisen säilyvyyden. Molemmat palvelut käyttävät samaa PAS-ratkaisua, joka keskittyy PAS-palveluiden yhteisiin toiminnallisuuksiin, joita liittyy erityisesti aineistojen ns. bittitason säilytykseen.
Kulttuuriperintö-PAS-palvelussa aloitettiin kulttuuriperintöaineistojen säilyttäminen 2015 ja Fairdata PAS-palvelussa loppuvuodesta 2019. Ensimmäisen aineistopaketin pitkäaikaissäilytykseen tallentaminen hyödynsi laajasti Fairdata-palvelukokonaisuutta, mukaan lukien paketointipalvelun ja hallintaliittymän. Säilytettävän aineiston määrä on kasvanut tasaisesti uusien organisaatioiden liittyessä PAS-palvelun hyödyntäjiin. Vuoden 2019 aikana säilytyksessä olevien aineistojen määrä ylitti 580 teratavua.
PAS-yhteistyöryhmälle suunnattu asiakastyytyväisyys-kysely toteutettiin loppuvuodesta 2019. Tyytyväisyys PAS-palveluihin oli varsin positiivista (4,57/6) ja kaikki vastaajat kokivat, että organisaation datan säilytyksen tarpeet olivat tulleet huomioiduksi/kuulluiksi PAS-palveluissa. Lisäksi, organisaatiot olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun ja neuvontaan kokonaisuutena.
PAS-palveluiden ylläpito
PAS-palveluiden tuottamiseksi tarvitaan monenlaisia toimia: ylläpidollista tehtäviä, menetelmien ja mallien kehittämistä, ohjelmistokehitystä, laiteinfrastruktuurin kehittämistä ja hallinnollista työtä.
PAS-palveluiden ylläpidon päätavoitteet ovat:
- varmistaa säilytyksessä olevien säilytyspakettien eheys ja saatavuus
- valvoa palvelun toimivuutta ja
- tukea organisaatioita PAS-palvelun hyödyntämisessä (mm. vastaanotossa havaittujen virheellisten tai puutteellisten siirtopakettien korjaamisessa).
Lisätietoa
Tags: digitaaliset kulttuuriperintöaineistot, digitaaliset tutkimusaineistot, Kulttuuriperintö-PAS, kulttuuriperintöaineistot, pitkäaikaissäilytys, research materials