PAS-palveluiden laaturaportti 2020
PAS-palvelut julkaisee vuosittain laaturaportin ja se on kokonaisuudessaan luettavissa digitalpreservation.fi-sivustolla. Raportissa kuvataan PAS-palveluiden tuottamisen merkittävimmät kohokohdat vuonna 2020 ja PAS-palveluita hyödyntävät organisaatiot. Lisäksi raportissa esitellään PAS-palveluiden ylläpidon päätavoitteet.
Raportti sisältää muun muassa tietoa aineistokertymästä vuodelta 2020, yhteenvedon PAS-palvelun valvonnasta ja säilytyksessä olevaan aineistoon vuoden aikana kohdistuneet laatupoikkeamat.
PAS-palveluiden vuosi 2020
PAS-palveluilla tarkoitetaan kulttuuriperintöaineistojen ja tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilyttämiseen tuotettuja palveluita yhdessä. PAS-palvelut ovat jatkuvasti kehittyviä ja niiden kehittämistä jatketaan läheisessä yhteistyössä palveluita hyödyntävien organisaatioiden kanssa. Toiminnan tavoitteena on, että Kulttuuriperintö-PAS-palvelussa merkittävimmät digitoidut ja alkujaan digitaaliset kulttuuriperintöaineistot säilyvät myös tuleville sukupolville ja että niiden pitkäaikainen hyödyntäminen on mahdollista. Vastaavasti tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilyttämiseen tuotettu Fairdata PAS-palvelu varmistaa digitaalisten, tutkimukseen liittyvien aineistojen saatavuuden ja pitkäaikaisen säilyvyyden. Molemmat palvelut käyttävät samaa PAS-ratkaisua, joka keskittyy PAS-palveluiden yhteisiin toiminnallisuuksiin, joita liittyy erityisesti aineistojen bittitason säilytykseen.
Säilytettävän aineiston määrä kasvoi vuoden 2020 aikana merkittävästi uusien organisaatioiden liittyessä PAS-palvelun hyödyntäjiin ja pidempään palvelua hyödyntäneiden organisaatioiden jatkaessa aineistojen siirtoja. Vuoden 2020 aikana säilytyksessä olevien aineistojen määrä ylitti yhden petatavun, vuosittaisen kasvun ollessa noin 485 teratavua.
PAS-yhteistyöryhmälle ja muille sidosryhmille suunnattu asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin loppuvuodesta 2020. Tyytyväisyys PAS-palveluihin oli varsin positiivista (ka. 4,57/6) ja kaikki vastaajat kokivat, että organisaation datan säilytyksen tarpeet olivat tulleet huomioiduksi/kuulluiksi PAS-palveluissa. Lisäksi organisaatiot olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun ja neuvontaan kokonaisuutena. Poikkeusoloista huolimatta tyytyväisyys PAS-palveluihin pysyi vastaavalla tasolla kuin vuonna 2019.
PAS-palveluiden ylläpito
PAS-palveluiden tuottamiseksi tarvitaan monenlaisia toimia: ylläpidollista tehtäviä, menetelmien ja mallien kehittämistä, ohjelmistokehitystä, laiteinfrastruktuurin kehittämistä ja hallinnollista työtä. Tässä raportissa keskitytään erityisesti PAS-palveluiden ylläpidollisiin tehtäviin mukaillen IT-palveluiden tuotantotoiminnan laaturaportointia, joissa usein keskitytään tietyn ajanjakson tuotannolliseen toteumaan, poikkeustilanteisiin ja niistä toipumiseen.
PAS-palveluiden ylläpidon päätavoitteet ovat:
- varmistaa säilytyksessä olevien säilytyspakettien eheys ja saatavuus,
- valvoa palvelun toimivuutta ja
- tukea organisaatioita PAS-palvelun hyödyntämisessä (muun muassa vastaanotossa havaittujen virheellisten tai puutteellisten siirtopakettien korjaamisessa).
Lisätietoa
Tags: digitaaliset kulttuuriperintöaineistot, digitaaliset tutkimusaineistot, Kulttuuriperintö-PAS, kulttuuriperintöaineistot, pitkäaikaissäilytys, research materials